Nieuws

BSC: 5 ingrediënten voor wendbaar vakmanschap

Gepubliceerd op
15 september 2021

Bij iedere verandering binnen een bedrijf, doet het management een beroep op het aanpassingsvermogen van de medewerkers. Of het nu gaat om automatisering, het uitbreiden van ploegen of een breder takenpakket. Je bent afhankelijk van de motivatie van je medewerkers. Hoe krijg je je medewerkers wendbaar? Dat was een van de vragen die centraal stond tijdens de masterclass Slimmer werken met wendbare vakmensen, georganiseerd door WVLO.

Dit artikel is geplaatst op de site van Bakery Sweet Center en is met toestemming overgenomen. Tekst: Clara Bloemhof.

Aan de masterclass, geleid door docenten WVLO (wendbaar vakmanschap in lerende organisaties), nemen HR-adviseurs, communicatiespecialisten en COO’s deel. Ze zitten er met een praktijkvraag, of willen de input meenemen in hun advies naar bedrijven. Die praktijkvragen lopen erg uiteen. Gek genoeg is de rode draad heel helder. Wil je veranderingen doorvoeren, dan moet het personeel willen leren, initiatief nemen en dus intrinsiek gemotiveerd zijn.

Als je wilt innoveren, moet je willen leren

Maar, hoe krijg je je medewerkers zover? Die uitdaging ligt bij de leidinggevenden. Want adviseurs binnenvliegen om een verandering te begeleiden is 1; wendbare vakmensen krijg je alléén als de hele organisatie meedoet. De traditionele hiërarchie wordt opgeheven; vanuit alle lagen binnen de organisatie mogen mensen ideeën inbrengen. Dat heet een lerende organisatie. “Wendbaar vakmanschap zonder een lerende organisatie is gewoon niet mogelijk”, stelt adviseur Peet Ferwerda. Dus: wil je als bedrijf innoveren, dan moet je willen leren.

Angst voor verandering

Je medewerkers meekrijgen. Dat is wat iedere organisatie het liefste ziet wanneer er een verandering op de agenda staat. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Soms voeren mensen al jarenlang dezelfde taken uit. Een verandering staan ze dan niet om te springen. Ricard Langeslag, als accountmanager Bedrijfsopleidingen verbonden aan Zone.college in Zwolle, laat weten dat slechts een klein percentage van het personeel bij een innovatie denkt: ‘Hè hè, dat werd tijd.’ “De meerderheid zal zeggen: ‘Allemaal leuk en wel, maar hoe gaan we dat dan doen?’ En dan heb je nog een klein aandeel dat de hakken in het zand zet. Die houding komt voort uit angst. Iets nieuws kan eng zijn. Bovendien komt bij verandering vaak oud zeer naar boven. Tussen werknemers, tussen afdelingen. De communicatie onderling speelt een zeer grote rol in een veranderproces.”

Stichting Ontwikkelingsfonds Levensmiddelenindustrie, de initiatiefnemer van WVLO, startte enkele jaren geleden met het actief promoten van ‘wendbaar vakmanschap’. “Met name in het Noorden”, laat directeur Arry Verhage weten. “In projecten proberen we medewerkers van bedrijven stap voor stap wendbaar te maken.” Wendbare vakmensen zijn vakmensen die zelf de regie nemen over activiteiten. Die oplossingen zoeken wanneer ze ergens tegenaan lopen. En die zich willen ontwikkelen.

5 ingrediënten voor wendbaar vakmanschap

Niet iedereen is in de basis wendbaar. Maar vakmensen kunnen wel wendbaar worden, is de overtuiging. Dat hangt af van heel veel factoren, zijn de deelnemers het met elkaar eens. Vijf ingrediënten die nodig zijn bij een goede invoering van wendbaar vakmanschap.

1.      Kennis
Kennis van het veranderproces is noodzakelijk. Waar begin je, waar wil je eindigen? En hoe neem je al het personeel mee in die ambities? Niet alleen uitvoerende medewerkers, maar ook leidinggevenden moeten enthousiast gemaakt worden op de weg naar verandering.

2.      Vertrouwen
Bij een aanstaande verandering komt veel emotie los. Angst voor het onbekende, misschien wel oud zeer. Het is van groot belang dat medewerkers vertrouwen hebben in het management en de organisatie. Wendbare vakmensen moeten het gevoel krijgen dat ze ideeën kunnen aandragen, initiatief mogen tonen. Daarvoor is vertrouwen nodig.

3.      Ruimte
Medewerkers moeten vervolgens de ruimte hebben om zich te ontwikkelen tot wendbare vakmensen.

4.      Tijd
Geef het personeel de tijd om zaken te laten berusten. Een verandering voer je niet van de een op de andere dag door. Je hebt te maken met mensen. De een heeft langer nodig om zich aan te passen dan een ander.

5.      Communicatie
Wendbaar vakmanschap werkt niet wanneer de hiërarchie gehandhaafd blijft. Iedere werknemer kan een bijdrage leveren in de verdere ontwikkeling van een bedrijf, op welke afdeling hij/zij zich ook bevindt. Een open, transparante communicatie waarbij werknemers actief betrokken blijven is belangrijk.

Ja, ik wil ook wendbare vakmensen!

Een innovatie op komst? Een breder of gespecialiseerder takenpakket in zicht? Of wilt u uw organisatie alvast voorbereiden op de ‘beroepen van de toekomst’? Tijd voor wendbare vakmensen! Neem contact op met projectleider Arry Verhage voor een op maat gemaakt traject. Of neem een kijkje op de opleidingspagina van Bakery Sweets Center, Leidinggeven in Lerende Organisaties. In het najaar start de volgende lichting.